dinsdag 26 april 2011

Ding 22 ~ Bibliotheek 2.0

En hier was ik al bang voor: het laatste loodje, waarin ik "mijn visie" moet geven; niet mijn sterkste kant!
Ik heb me beperkt tot het lezen van de Nederlandstalige artikelen, en de filmpjes van Dennis Eijsten. Leuk om de prototypes te zien, zoals ze aan de 2 verschillende type leners zijn aangepast.
De boeken-widget lijkt me iets wat de Jeugd zeker aan zal spreken (maar ook de niet-jeugd want ikzelf vond de Library Thing-gadget heel gaaf), en een mooie toepassing waarmee je naar de Bibliotheek wordt doorgeschakeld.
Het Bibliothecaris Manifest vond ik een hele kluif, en om nou te zeggen dat ik het met alles eens was, nee.
Stilstaan = achteruitgang en zoals de wereld om ons heen verandert, verandert ook de Bieb (tjeetje, waar heb ik dat meer gehoord en gelezen?). Deze is al lang niet mee hetgeen waar je je boeken/cd's/films leent of info vergaart voor bv je werkstuk. Dit gebeurt nu dmv downloaden van muziek, downloaden van de E-books en de enorme informatie verzamelen via al die beschikbare kanalen op het net (dat wisten jullie nog niet hè?). En ik word daar niet zo blij van want ik houd zo erg van de Bibliotheek als "leenstation" en de plaats waar je rustig de krant kunt lezen en een boek kunt openslaan.
Het stemt mij treurig aan de Klantenservice te zien hoe vaak een lener op zijn 18e afhaakt omdat voortaan voor het lidmaatschap betaald moet worden.
Vorige week hoorde ik een jongen uit een groepje zeggen dat deze Bibliotheek er een van niks was. Toen ik hem lachend terug riep en vroeg waarom hij dat vond, vertelde hij dat die in Den Helder veeeeel beter was want daar kon je zonder lid te zijn gratis internetten. En dat vind ik nou zo jammer te zien dat zoveel jeugd bij ons lid is vanwege het uur gratis internetten. We hebben zoveel meer te bieden, maar dan moeten ze wel weten wat en waar. Gelukkig wordt er met Bibliotheek 2.0 heel hard gewerkt om deze jongeren te bereiken, prikkelen, en te verleiden tot de Bibliotheek, want zij zijn onze toekomst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten