maandag 14 februari 2011

Ding 6 en 7 ~ Flickr

Bij de uitleg aan de eettafel thuis werden bij het woord Flickr de wenkbrauwen opgetrokken.
Allereerst het (weer) duidelijke filmpje van LeeLeFever bekeken. Dit haalde mijn vooroordeel deels onderuit, want het is toch wel een geruststelling dat als mijn computer crasht of als er thuis iets met de foto’s gebeurt (moet er niet aan denken; er ligt 30 jaar opgeslagen) deze veilig zijn gesteld bij bv. Flicker.
Mijn vooroordeel? Ik heb het niet zo met “delen met onbekenden“ en ben bovendien nog van de ouderwetse fotoalbums (hoewel ik nog héél véél jaar achterloop).
Maar tijdens mijn tocht langs de vele sites die “23 dingen” ons aandraagt heb een goed beeld gekregen van de enorme mogelijkheden.
Ik ben begonnen met het aanmaken van een account, en heb een poging gedaan foto’s van mezelf te uploaden.
Wat ik lastig vind (maar wellicht doe ik het gewoon niet goed) is dat het foto voor foto moet, en het mij niet lukte om een heel mapje vanaf mijn computer te uploaden. Bovendien krijg ik de foto’s in Flicker ook niet bij elkaar in een map, dus daar ga ik de komende week mijn ervaren collega’s en coach maar eens mee lastig vallen.
Verder heb ik o.a. rondgekeken bij FD’s Flicker Toys , Flickr Color Picker, en Findr. Als ik foto’s van een bepaald onderwerp nodig heb vind ik die meestal heel makkelijk via Google Afbeeldingen, maar deze toepassing is ook prachtig. Alleen het downloaden lukte me nog niet erg, dus heb ik een aantal foto’s heel omslachtig naar mijn mail gestuurd en van daaruit opgeslagen in de map Afbeeldingen.
Met Google Maps ben ik al bekend, maar nu ben ik erachter gekomen dat het heel eenvoudig is de plattegrond + foto van de Bibliotheek door te sturen naar (in mijn geval) bijvoorbeeld een bezoeker van een lezing die van buiten HHWaard komt, of de spreker van de lezing.
Voor de Bibliotheek is Flickr misschien een goede mogelijkheid om meerdere foto’s te plaatsten, als de eigen site daarvoor te beperkt is. Ik heb de "meer dan 50 voorbeelden" doorgelezen van wat Flicker kan doen voor de Bibliotheek, en daar zitten inderdaad hele goeie bij. Ik ga me daar nog in  verdiepen.

6 opmerkingen:

  1. Hoi! Wat ziet het er allemaal leuk uit op je blog. Compliment hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er geweldig uit bij je! Goed gedaan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die Jacky in het kwadraat mag er zijn. Je hebt al een hele zoektocht achter de rug met Flickr en alle tools. Die omslachtigheid met foto's via je mail moet anders kunnen, maar laat even zien hoe je dat gedaan hebt, dan kan er wellicht een snellere manier bijgebracht worden.
    Leuke blogtekst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat ik nog wel het een en ander van jou kan leren.
    Daar hebben we het nog wel over. Voor nu sta je er in ieder geval prachtig gekleurd op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze afspraak om hier naar te kijken ging helaas niet door maar als je wilt kijken we er nog even naar. Tik anders gewoon bij Google je probleem in.... "meerdere foto's uploaden bij Flickr" of zoiets. Ik kreeg meteen goede antwoorden. Picassa is in ieder geval een wat makkelijker alternatief.

    Het Spoor Bijster

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben jaloers op je mooie blog!
    En: meedoen is leuker dan winnen, mij lukt ook lang niet alles, maar ik word er wel steeds een beetje wijzer (en ouder? van.
    Vooral: dóórgaan! Groetjes van Madame Butterfly

    BeantwoordenVerwijderen